sunnuntai 7. marraskuuta 2021

Tästä se alkaa - eroon velkakierteestä ja oman talouden haltuunotto



Haluan eroon velkakierteestä.
Ja nyt alan oikeasti tekemään asialle jotain.


Olen kolmekymppinen pienen vauvan äiti ja asun puolisoni kanssa. Päätin näin äitiyslomani ratoksi perustaa hetken mielijohteesta rahablogin. Ja tässä se nyt on. Rahamimmiksi on blogini nimi, sillä haluan joskus olla rahamimmi. Sellainen, jolla ei olisi taloushuolia. Sellainen, jolla on velat maksettu ja säästöön jää rahaa. Sellainen, joka voi ostaa yhdessä puolisonsa kanssa oman asunnon. Sellainen, joka sijoittaa. Sellainen rahamimmi.

En ole oikeastaan sellainen kovin paljon rahaa tuhlaileva henkilö. Oikeastaan tämä voinee johtua siitä, ettei minulla juuri ole rahaa. Ääh, oikeastaan nyt kun tarkemmin ajattelen, niin olen aika tuhlaileva! 😅 Tuhlaan joka kuukausi kaikki vähäiset rahani ja en saa ikinä kulutusluottoani maksettua, sillä otan sitä joka kuukausi takaisin sen, minkä olen sinne maksanut. 

Velat


Yleensä asiat menevät sillä tavalla, että saatan palkkapäivänä ostaa itselleni yhden tai kaksi kivaa vaatetta - joko kirpputorilta tai ihan vaatekaupasta. Tämä ei tunnu monen mielestä varmasti paljolta ja omasta mielestänikin shoppailen melko vähän. Mutta shoppailen kuitenkin liikaa rahatilanteeseeni nähden. Sen lisäksi palkkapäivänä maksan toki vuokrat, luottokorttini, kulutusluottoni ja muita laskuja. Sitten siinä käy sillä tavalla, että loppukuusta tuleekin jotain "yllättäviä" laskuja ("yllättäviä" siksi, että en vain muistanut niitä tai muuta vastaavaa), jotka minun on maksettava tai ruokatililtä loppuukin raha kesken budjetointiyrityksistäni huolimatta. Tai haluan ehdottomasti ostaa jonkun asian ja onnistun aina perustelemaan sen itselleni hyvin. 

Sitten kappas vaan, otan kulutusluotoltani ja luottokortiltani sen rahan mitä olen sinne laittanutkin ja jonkinlainen velkakierre on siinä. Uutta velkaa en onneksi ole ottanut vuosiin. Siinä olen onneksi ollut viime aikoina fiksu. Mutta koen olevani velkakierteessä, sillä en saa velkojani maksettua pois.

Tällä hetkellä tätä tekstiä kirjoittaessani, minulla on velkaa 14 887,1 euroa. Tästä 8456,31 euroa on opintolainaa, 5031,11 euroa kulutusluottoa ja 1399,68 euroa luottokorttivelkaa. Tähän lisänä vielä pari osamaksua, jotka tekevät yhteensä noin 100 euroa.

Haaveita omistusasunnosta ja sijoittamisesta


Tavoitteenani on joskus ostaa yhdessä puolisoni kanssa unelmiemme omistusasunto ja alkaa sijoittamaan rahastoihin ja osakkeisiin. Olen niissä jutuissa täysin noviisi. Myös asuntosijoittaminen kiinnostaa. Haluan olla taloudellisesti vakaa, suorastaan vauras. Haluan ansaita, säästää ja sijoittaa rahaa. Tähän kaikkeen on vielä pitkä matka. Minulla on kuitenkin suunnitelma, jolla aion toteuttaa haaveeni.

Tämä blogi kertoo matkastani velkakierteestä kohti vaurautta. Tervetuloa seuraamaan! 💗

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Suositut postaukset